Första inlägget

ja, vad ska jag skriva..
jag skulle kunna skriva om vänskap för det är något jag har funderat över just idag.

Vad är vänskap egentligen? är vänskap något kan kan ha hur mycket som helst av och på vilka vilkor som helst? eller finns det vissa krav på hur en vänskap bör se ut?

Idag fyller en föredetta jätte nära vän till mig 18 år, (Grattis Emelie älskling, du kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta!) Men jag visste inte ens hur hon skulle fira sin stora dag, kan man verkligen kalla oss vänner? eller är hon en ytlig bekant, trots att vi delat så mycket när vi var yngre.
Och jag ljuger inte när jag säger att jag älskar henne för det gör jag. Och kommer nog alltid känna att hon är min vän.

Men kan en vänskap basera sig på att man känner sorg och lider med en annan, utan någon egentlig gemenskap?
Idag sa jag upp "vänskapen" med en annan person, kan man göra så?
och kan jag verkligen säga att vi någonsin varit vänner? det skulle kännas tråkigt om vi inte varit det, för visst har vi haft fina stunder. Men var det verkligen så att vi tyckte lika mycket om varandra?
Jag vet att jag betydde/betyder mycket för den här personen, men själv kände jag inte på samma sätt. Självklart hade personen underbara sidor som är overdeliga, men jag kände press och kände mig ner tryckt i dennes sällskap, samtidigt som jag inte kände någon gemenskap, förutom att jag kände mig som dennes morsa.
Jag kände mig ledsen och nästan tvungen att umgås med ersonen, för alla andra svek denne. jag ville inte svika. men då frågade jag mig själv, vilket är det största svejet? att låtsas vara "vän" eller att stå upp för mig själv, och då aknske den andra kan förstå och  lära nsig något nytt.
jag  bestämde mig för det andra alternativet. Och hoppas därför att5 personen kan ransaka sig själv sina beteenden och se att jag inte gjorde  det för att svika utan av medmänsklig kärlek i hopp om att personen kan utveklas och mogna i sig själv.

Så vad är vänskap?
Sandra Nordqvist är min Bästa vän. Vi har kännt varandra i 11 år, och vi pratas inte så ofta vid men när vi gö5r det så har vi allt möjligt att prata om, och när vi väl träffas ja då har hur kul som helst!! inga krav, ingen press endast ren kärlek och vänskap.

Min mamma är min vän, hon finns alltid där om jag behöver prata, om allt från att jag känner mig deppig för at jag är snorig till att en kompis hund har dött. en varm, trygg och kärleksfull famn att landa i. både i sorg och i lycka.



Kärlek, från Emma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0